Object

Title: Research on the influence of weather conditions on the pilot’s psychophysical condition

Creator:

Merkisz, Jerzy ; Galant, Marta ; Zalewski, Michał

Object type:

artykuł

Publication date:

2016

Title execution:

Badanie wpływu warunków atmosferycznych na kondycję psychofizyczną pilota

Abstract:

The dynamic growth of air transport is associated with an increased amount of used aircraft. This involves with the need to conduct research on issues of safety in air transport. The most common cause of aviation accidents is still the human factor. The paper presents a study of attentional control during the simulator training carried out at the Institute of Internal Combustion Engines and Transport at Poznan University of Technology. With the use of a technically advanced flight simulator CKAS MotionSim5 and the bioelectrical brain activity monitoring device MindWave produced by NeuroSky it was possible to determine the effect of deterioration of weather conditions on the concentration of the pilot. Studies have shown that for the majority of respondents a sudden change in weather conditions strongly influenced the level of pilot’s concentration. ; Dynamiczny rozwój transportu lotniczego wiąże się ze zwiększoną ilością eksploatowanych statków powietrznych. Powoduje to konieczność prowadzenia badań w kwestii bezpieczeństwa w transporcie lotniczym. Najczęstszą przyczyną wypadków lotniczych jest czynnik ludzki. Postanowiono zatem przeprowadzić analizę poziomu koncentracji pilota podczas treningu symulatorowego. Badania prowadzone były w Laboratorium Badań Symulatorowych Instytutu Silników Spalinowych i Transportu Politechniki Poznańskiej. Dzięki zastosowaniu zaawansowanego technicznie symulatora lotu CKAS MS5 i urządzenia do monitorowania bioelektrycznej aktywności mózgu MindWave produkowanego przez firmę NeuroSky możliwe było określenie wpływu pogorszenia warunków pogodowych na koncentrację pilota. Badania wykazały, że dla większości respondentów nagła zmiana warunków pogodowych silny wpływ na poziom koncentracji pilota oraz na stabilnośc lotu.

Publisher:

Publishing House of Poznan University of Technology

Place of publication:

Poznań

Identifier:

oai:repozytorium.put.poznan.pl:408639

ISBN/ISSN:

2300-3596 ; 2449-920X

DOI:

10.21008/j.2449-920X.2016.68.4.04

Language:

eng

Relation:

Strona czasopisma ; Politechnika Poznańska ; Wydział Maszyn Roboczych i Transportu

Rights Management:

Politechnika Poznańska

Format:

pp. 43-53

Rights:

wszystkie prawa zastrzeżone

Access rights:

dla wszystkich w zakresie dozwolonego użytku

Rights holder:

Politechnika Poznańska

Digital object format:

application/pdf

Object collections:

Last modified:

Nov 13, 2017

In our library since:

Mar 9, 2017

Number of object content hits:

39

Number of object content views in PDF format

31

All available object's versions:

http://repozytorium.put.poznan.pl/publication/504064

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects

Similar

This page uses 'cookies'. More information