Object structure

Title:

Zabezpieczenie ogniochronne tuneli drogowych wykonanych z głęboko profilowanych blach korugowanych

Title execution:

Fire protection of road tunnels made of deepcorrugated plates

Creator:

Bzdawka, Karol ; Ćwikliński, Jacek

Subject and Keywords:

pożar ; zabezpieczenie ogniowe ; tunel ; krzywa RWS ; blacha falista ; SuperCor ; UltraCor ; MultiPlate ; Fendolite

Abstract:

Pożary w tunelach drogowych stanowią bardzo duże zagrożenie dla znajdujących się w tunelu ludzi oraz dla samej konstrukcji tunelu. W momencie gdy w tunelu wybucha pożar, zamknięta przestrzeń powoduje bardzo szybki jego rozwój. Wzrost temperatury jest wtedy bardzo gwałtowny, szczególnie gdy mamy do czynienia z pożarem dużych ilości materiałów łatwopalnych – np. w przypadku pożaru cysterny paliwa. Dla takich właśnie warunków opracowano krzywą temperatura-czas najczęściej używaną w Europie przy projektowaniu tuneli – krzywą RWS. W artykule opisano zabezpieczenie na wymagania RWS dla tuneli z głęboko korugowanych blach falistych wykonywanych metodą wykopową. Badanie przeprowadzono dla konstrukcji SuperCor®, której głębokość fali wynosi 140 mm. Z tego powodu wypełnienie całej fali zaprawą ogniochronną pochłonęłoby bardzo dużo materiału i było nieekonomiczne. Zaproponowane rozwiązanie zakłada rozpięcie na górach fali siatki cięto-ciągnionej, na której wykonywany jest natrysk o grubości kilkudziesięciu mm. Skuteczność zabezpieczenia potwierdzono w testach ogniowych. Zabezpieczenie Cafco FENDOLITE® MII grubości 55 mm pozwoliło utrzymać temperaturę stali poniżej 300 °C przez okres 2 godzin i poniżej 450 °C przez okres 4 godzin. Dodatkowe badania mechaniczne potwierdziły, że zabezpieczenie jest odporne na zmęczenie od podciśnienia pochodzącego od przejeżdżających pojazdów i nadaje się do tuneli drogowych i kolejowych – z wyłączeniem KDP. ; Fires in road tunnels pose a great threat to the people present and to the structure of the tunnel itself. When a fire breaks out in a tunnel, the confined space of a tunnel leads to very fast development. The temperature increase is very rapid, especially in case of a fire of a tanker full of gasoline. For exactly such case the most used in Europe timetemperature curve was developed – the RWS curve. The article describes a fire protection system for the requirements of RWS fire, dedicated for cut-and-cover tunnels made of deep-profiled steel corrugated plates. The study considered SuperCor® structure, which corrugations are 140 mm deep. Because of that, filling the whole corrugation with thermal insulation would take too much material and be uneconomical. The proposed solution assumes installation of a steel lath on which a tens of millimetres thick fire protection is sprayed-on. The effectiveness of the fire protection has been confirmed by fire tests. 55 mm thick insulation material – Cafco FENDOLITE®MII – was able to keep the steel temperature below 300 °C for 2 hours and below 450 °C for 4 hours. Additional mechanical tests on the proposed fire protection showed that the protection can withstand fatigue from the passing vehicles in road tunnels and in railway tunnels – with the exception of HST.

Publisher:

Publishing House of Poznan University of Technology

Place of publication:

Poznań

Object type:

artykuł

ISBN/ISSN:

1897-4007

DOI:

10.21008/j.1897-4007.2018.26.05

Language:

eng ; pol

Relation:

Strona czasopisma ; Politechnika Poznańska ; Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Rights Management:

Politechnika Poznańska

Format:

pp. 61-72

Rights:

wszystkie prawa zastrzeżone

Access rights:

dla wszystkich w zakresie dozwolonego użytku

Rights holder:

Politechnika Poznańska

Digital object format:

application/pdf