Object

Title: Extraordinary project - railway tunnel SH16 Birtouta - Sidi Abdallah - Zeralda km 10+700 - 10+880, Algeria

Title execution:

Archives of Institute of Civil Engineering

Abstract:

In November 2015 SH16 Tunnel in Birtouta - Sidi Abdallah - Zeralda Railway project in Algeria was designed. As a superstructure of the tunnel a soil-steel structure with deep corrugation 380 x 140 mm was chosen. The tunnel is 180 m long, has a diameter of 12 m and three bends. The maximum cover depth above the structure is around 7 m. To increase bolted connection capacity, due to extremely large axial force, unique 4-row bolts connections were used with class 10.9 bolts. Main reasons to choose corrugated steel plates technology were savings and short installation time. As a fully watertight tunnel was required, a double sealing system was designed. The first element of the system is a permanently flexible sealant applied along overlaps and in plastic caps on the bolted connections. As the second element of the watertightening system an EPDM membrane was proposed (for the first time ever) to entirely cover the round shape of the tunnel. Connections between pieces of EPDM were made according to the manufacturer’s specific instructions. The installation of the structure began in December 2015 and was executed by teams of the main contractor supervised by a technical assistant from ViaCon Construction sp. z o.o. and one of the designers. The SHI6 tunnel is the first ViaCon structure supplied to Maghreb countries. ; W listopadzie 2015 roku zaprojektowany został tunel SH16 linii kolejowej Birtout– Sidi Abdallah – Zeralda w Algierii. Ustrój nośny obiektu zaprojektowano jako stalowo-gruntową konstrukcję podatną z blach falistych o profilu fal i 380 x 140 mm. Długośćtunelu wynosi 180 m a średnica jego kołowego przekroju poprzecznego to 12 m. Tunel znajduje się na łuku poziomym, więc konstrukcja tunelu została wykonana w czterech prostych odcinkach, połączonych pod kątem za pomocą elementów spawanych, tak aby wpisać się w krzywiznę toru. Maksymalny naziom nad konstrukcją wynosi 7 m. Ze względu na wyjątkowo dużą siłę osiową, wprowadzono dodatkowy , nigdy wcześniej nie stosowany, czwarty rząd śrub, dla zwiększenia nośności połączenia śrubowego.Wszystkie użyte śruby są klasy 10.9. Ze względu na wymaganie szczelności został zaprojektowany i wbudowany podwójny system uszczelnienia tunelu. Jako pierwsze zabezpieczenie, zastosowano trwale elastyczny uszczelniacz aplikowany w szczelinach połączeń blach nakładanych na siebie oraz na śrubach i nakrętkach przy użyciu plastikowych kapturków . Jako drugie zabezpieczenie, zastosowano gumową membranę EPDM, przy użyciu której szczelnie otoczono konstrukcję stalową tunelu. Obiekt został oddany do użytku we wrześniu 2015 roku i jest jedną z najdłuższych konstrukcji powłokowo-gruntowych na świecie.

Publisher:

Publishing House of Poznan University of Technology

Place of publication:

Poznań

Identifier:

oai:repozytorium.put.poznan.pl:437307

ISBN/ISSN:

1897-4007

DOI:

10.21008/j.1897-4007.2017.23.06

Language:

eng ; pol

Relation:

Politechnika Poznańska ; Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska ; Strona czasopisma

Rights Management:

Politechnika Poznańska

Format:

pp. 61-72

Rights:

wszystkie prawa zastrzeżone

Access rights:

dla wszystkich w zakresie dozwolonego użytku

Rights holder:

Politechnika Poznańska

Digital object format:

application/pdf

Object collections:

Last modified:

Apr 6, 2018

In our library since:

Mar 29, 2018

Number of object content hits:

57

Number of object content views in PDF format

44

All available object's versions:

http://repozytorium.put.poznan.pl/publication/529854

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

This page uses 'cookies'. More information