@misc{Dariusz_Czaja_(13.11.1961_-_?)_-_antropolog_kulturowy;_doktor_nauk_humanistycznych;_adiunkt_w_Zakładzie_Teorii_i_Antropologii_Kultury_Instytutu_Etnologii_i_Antropologii_Kulturowej_na_Uniwersytecie_Jagiellońskim;_https://pl.wikipedia.org/wiki/Dariusz_Czaja_"Mitologie, author={Dariusz Czaja (13.11.1961 - ?) - antropolog kulturowy; doktor nauk humanistycznych; adiunkt w Zakładzie Teorii i Antropologii Kultury Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej na Uniwersytecie Jagiellońskim; https://pl.wikipedia.org/wiki/Dariusz_Czaja}, howpublished={online}, contents={Zawiera: 1. O sztuce zdziwienia i głupstwach pop-kultury;2. Widmo środka świata. Przyczynek do antropologii współczesności;3. Bogowie amerykańskiego Olimpu;4. Seriale – opowieści telewizyjne;5. Music Television: konteksty i teksty;6. Komputer i sacrum;7. Etnolog i reklama;8. Reklama z zapomnianym kodem;9. Raj nieutracony?;10. Reklamowy smak raju. Między archetypem a historią;11. Przypadek Benettona;12. Literatura źle widziana;13. Prawie każdy dziś może rozumieć Goethego...;14. Teologia pięknych kobiet;15. Ikona Marie}, publisher={Universitas}, language={polski}, abstract={Książka zawiera 14 artykułów, które mają stanowić antropologiczne spojrzenie na zagadnienie kultury. Opisywane i analizowane przez autorów realizacje tytułowych mitologii odnoszą się do różnych sfer kultury i życia społecznego. W części pierwszej podejmowany jest temat wymiaru sakralnego i symbolicznego Pałacu Kultury. W części drugiej autorzy opisują anatomię i sposób funkcjonowania „Dynastii“ w zbiorowej świadomości, fascynację serialami, kulturowe i filmowe konteksty stacji MTV, współczesne postawy wobec komputera. Część trzecia to omówienie kwestii związanych z interpretacją komunikatów reklamowych, analiza obecności herbów szlacheckich w kontekstach związanych z handlem, mit rajski w reklamie, aspekt obyczajowy i etyczny fotografii reklamowych. Ostatnia część porusza tematy dotyczące literatury fantasy, obecności mitu faustycznego w literaturze oraz pism erotycznych.}, type={książka}, title={"Mitologie popularne. Szkice z antropologii współczesności"}, keywords={kultura masowa, kultura, mass media, film, literatura, reklama, telewizja, pisma erotyczne, serial, Pałac Kultury, MTV, wideoklipy, komputer, herby szlacheckie}, }