@misc{Janusz_Barański_(01.12.1960)_-_adiunkt_w_Instytucie_Etnologii_i_Antropologii_Kulturowej_Uniwersytetu_Jagiellońskiego._Autor_prac_z_zakresu_mitologii_słowiańskiej_teorii_kultury_metodologii_nauki_retoryki_słowa_publicznego._Tłumacz_prac_z_dziedziny_etnologii_komunikacji_społecznej_studiów_kulturowych._Członek_Rady_Programowej_Serii_Cultura_Wydawnictwa_Uniwersytetu_Jagiellońskiego;_https://pl.wikipedia.org/wiki/Janusz_Bara%C5%84ski_"Świat, author={Janusz Barański (01.12.1960) - adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor prac z zakresu mitologii słowiańskiej, teorii kultury, metodologii nauki, retoryki słowa publicznego. Tłumacz prac z dziedziny etnologii, komunikacji społecznej, studiów kulturowych. Członek Rady Programowej Serii Cultura Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego; https://pl.wikipedia.org/wiki/Janusz_Bara%C5%84ski}, howpublished={online}, contents={1. Wstęp; 2. Współczesne konteksty rzeczy; 3. System kulturowy rzeczy; 4. Mowa rzeczy; 5. Rzeczy subiektywne; 6. Rzeczy obiektywne; 7. Konsumpcja rzeczy; 8. Zakończenie}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego}, language={polski}, abstract={Przedmiotem rozważań zawartych w książce jest kultura materialna. Stanowi ona rozprawą o metodzie antropologii rzeczy. W pierwszym rozdziale autor przedstawia dwa sposoby porządkowania rzeczywistości oraz obowiązujące w nich racjonalności. W kolejnym omawia jakie właściwości i znaczenia mają przedmioty w życiu codziennym jednostek. Wskazuje na płynność znaczeń przedmiotów, ich zmienność i zależność od kontekstu oraz użytkownika. Rozdział trzeci traktuje o koncepcjach znaczenia przedmiotów, przywołując myśl de Saussure’a oraz Peirce’a. Autor zaznacza także, iż istnieje swoista „mowa rzeczy”, która przekazuje informacje o użytkownikach. Kolejne dwa rozdziały poświęcone są rzeczom subiektywnym oraz rzeczom obiektywnym, które mają odpowiednio znaczenia subiektywne, czyli jednostkowe oraz obiektywne, czyli zbiorowe. Ostatni rozdział poddaje w wątpliwość dychotomię towar - dar. Autor rozważa także konsumpcjonizm, jako źródło nowych przedmiotów ich wartości oraz znaczeń.}, type={książka}, title={"Świat rzeczy. Zarys antropologiczny"}, keywords={antropologia społeczna, monizm ontoantropologiczny, dar, towar, kultura kompensacji, przedmioty użytku codziennego, kultura materialna, rzeczy, przedmioty, konsumpcja, komunikacja, stylizacja, estetyzacja, użyteczność, wielofunkcyjność, rytuały magiczne, symbole, indeksy, znaki ikoniczne, ciało, abdukcja, habitus}, }