@misc{Joanna_Makówka_-_Uniwersytet_Łódzki_"Hipermarket, author={Joanna Makówka - Uniwersytet Łódzki}, howpublished={online}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego}, language={polski}, abstract={Artykuł przedstawia wnioski z indywidualnych wywiadów pogłębionych i analizy danych zastanych i interpretuje funkcjonowanie hipermarketu w kategoriach odtworzenia biblijnego raju. Praca składa się z trzech części: pierwsza wprowadza czytelnika w tematykę raju i przedstawia ludzką tęsknotę za nim jako za miejscem beztroski i szczęścia. Część druga wymienia wspólne cechy Edenu i hipermarketu, do których zaliczyć można: oderwanie od codziennego pospiechu, problemów, hiperbolizację w nazewnictwie, przestrzeni, kompletność zaopatrzenia, możliwość zaspokojenia potrzeb, wyraźne rozgraniczenie pomiędzy przestrzenią a otoczeniem, dokładnie zaplanowaną przestrzeń wewnątrz, brak zależności od naturalnych warunków atmosferycznych, dnia lub nocy i pór roku, kreację przestrzeni na świetlistą, wesołą, słoneczną. Ostatnia część to podsumowanie zwracające uwagę na odwieczne pragnienie człowieka, by odtworzyć rajską krainę.}, type={artykuł}, title={"Hipermarket - raj odzyskany?"}, keywords={hipermarket, raj, miasto, Eden, ogród, przestrzeń, kreacja}, }