@misc{Janusz_Barański_(ur._1_grudnia_1960_w_Wieluniu)_-_antropolog_kulturowy.;_Adiunkt_w_Zakładzie_Historii_Idei_Instytutu_Etnologii_i_Antropologii_Kulturowej_na_Uniwersytecie_Jagiellońskim;_Autor_prac_z_zakresu_mitologii_słowiańskiej_(kosmogonii_słowiańskiej)_metodologii_nauki_retoryki_słowa_publicznego_(języku_polityki_reklamie)_teorii_kultury;_Obecne_jego_zainteresowania_pozostają_w_zakresie_tzw._studiów_kulturowych;_Tłumacz_prac_z_dziedziny_etnologii_komunikacji_społecznej_studiów_kulturowych;_Członek_Komitetu_Redakcyjnego_serii_wydawniczej_Cultura_Wydawnictwa_UJ;_17_lutego_2011_r._odznaczony_został_Medalem_„Niezłomnym_w_słowie”;_Link_do_strony:_https://pl.wikipedia.org/wiki/Janusz_Bara%C5%84ski_"Dom, author={Janusz Barański (ur. 1 grudnia 1960 w Wieluniu) - antropolog kulturowy.; Adiunkt w Zakładzie Historii Idei Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej na Uniwersytecie Jagiellońskim; Autor prac z zakresu mitologii słowiańskiej (kosmogonii słowiańskiej), metodologii nauki, retoryki słowa publicznego (języku polityki, reklamie), teorii kultury; Obecne jego zainteresowania pozostają w zakresie tzw. studiów kulturowych; Tłumacz prac z dziedziny etnologii, komunikacji społecznej, studiów kulturowych; Członek Komitetu Redakcyjnego serii wydawniczej Cultura Wydawnictwa UJ; 17 lutego 2011 r. odznaczony został Medalem „Niezłomnym w słowie”; Link do strony: https://pl.wikipedia.org/wiki/Janusz_Bara%C5%84ski}, howpublished={online}, publisher={Polska Akademia Nauk Instytut Sztuki}, language={polski}, abstract={Artykuł poświęcony jest refleksji autora na temat przestrzeni domowej, którą rozpatruje poprzez szereg koncepcji teoretycznych z dziedziny nauk humanistycznych i społecznych, szczególne miejsce poświęcając durkheimowskiemu "życiu poważnemu". W publikacji wyróżnić można trzy części. Pierwsza ma charakter wprowadzający i przybliża czytelnikowi pojęcie rytuału, wskazując na przykłady występujące we współczesnych domostwach. Część druga opisuje różne płaszczyzny, w jakich realizuje się rytuał w miejscu zamieszkania: relacje z domownikami i "obcymi", sposoby zamieszkania, organizacja otoczenia, funkcje poszczególnych elementów architektonicznych i wyposażenia wnętrz (np. okien). W kolejnej części Autor prezentuje pojęcie rytualności, które wyjaśnia odwołując się do "strumieniowego" charakteru świadomości uwzorowania działań, autokomunikacji (i roli przedmiotów w jej uruchamianiu), autokreacji.}, type={artykuł}, title={"Dom – świat życia poważnego"}, keywords={dom, rodzina, rytuał, intymność, życie poważne, ryt, obyczaj, zwyczaj, tożsamość osobowa, tożsamość zbiorowa, obrzęd, ceremonia, rytualność, autokomunikacja, autokreacja, rutyna}, }