@misc{Dariusz_Czaja_(ur._13_listopada_1961_r.);_antropolog_kulturowy;_dr._hab._(od_2007_roku);_adiunkt_w_Zakładzie_Teorii_i_Antropologii_Kultury_Instytutu_Etnologii_i_Antropologii_Kulturowej_na_Uniwersytecie_Jagiellońskim;_Członek_redakcji_kwartalnika_"Polska_Sztuka_Ludowa_–_Konteksty";_Eseista_recenzent_muzyczny;_Za_zbiór_esejów_"Gdzieś_dalej_gdzie_indziej"_nominowany_do_Nagrody_Literackiej_Nike_2011.;_Link_do_strony:_https://pl.wikipedia.org/wiki/Dariusz_Czaja_"Reklamowy, author={Dariusz Czaja (ur. 13 listopada 1961 r.); antropolog kulturowy; dr. hab. (od 2007 roku); adiunkt w Zakładzie Teorii i Antropologii Kultury Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej na Uniwersytecie Jagiellońskim; Członek redakcji kwartalnika "Polska Sztuka Ludowa – Konteksty"; Eseista, recenzent muzyczny; Za zbiór esejów "Gdzieś dalej, gdzie indziej" nominowany do Nagrody Literackiej Nike 2011.; Link do strony: https://pl.wikipedia.org/wiki/Dariusz_Czaja}, howpublished={online}, publisher={Polska Akademia Nauk Instytut Sztuki}, language={polski}, abstract={Artykuł poświęcony jest analizie reklam trzech przedmiotów związanych z życiem codziennym: balsamu pod prysznic, samochodu i batona, które w swoim przekazie nawiązują do partycypacji w odczuciach sfery rajskiej, niebiańskiej, która ma być udziałem odbiorcy podczas konsumpcji. Praca składa się z trzech części: pierwsza zawiera opis metody użytej podczas analizy, druga stanowi interpretacje przekazu wykonaną w oparciu o dzieła klasyków, mity i wierzenia religijne, zaś ostatnia podsumowuje rozważania: od archetypowej sakralnej głębi przekaz został sprowadzony do zdesakralizowanego stereotypu, który jednak świadczy o stałości i mocy samego archetypu. Autor posłużył się metodą analizy przekazu wizualnego.}, type={artykuł}, title={"Reklamowy smak raju: między archetypem a historią"}, keywords={reklama telewizyjna, slogan, smak raju, "explication de texte", archetyp}, }