@misc{Agnieszka_Pieńczak;_etnolog/antropolog_kulturowy;_adiunkt_w_Zakładzie_Etnologii_i_Geografii_Kultury_Uniwersytetu_Ślaskiego;_w_latach_1997-2002_studentka_etnologiina_Wydziale_Pedagogiczno-Artystycznym_Uniwersytetu_Śląskiego_Filii_w_Cieszynie;_od_2006_roku_doktor_nauk_humanistycznych_w_zakresie_etnologii;_tytuł_rozprawy_doktorskiej:_"Rola_i_znaczenie_swata_w_kojarzeniu_małżeństw_w_polskiej_społeczności_wiejskiej";_autorka_licznych_artykułów;_http://ieiak.us.edu.pl/instytut/pracownicy/dr-agnieszka-pienczak_"Żywotność, author={Agnieszka Pieńczak; etnolog/antropolog kulturowy; adiunkt w Zakładzie Etnologii i Geografii Kultury Uniwersytetu Ślaskiego; w latach 1997-2002 studentka etnologiina Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego, Filii w Cieszynie; od 2006 roku doktor nauk humanistycznych w zakresie etnologii; tytuł rozprawy doktorskiej: "Rola i znaczenie swata w kojarzeniu małżeństw w polskiej społeczności wiejskiej"; autorka licznych artykułów; http://ieiak.us.edu.pl/instytut/pracownicy/dr-agnieszka-pienczak}, howpublished={online}, contents={"zawiera: 1.Wstęp; 2.Wiejskie poglądy na temat istoty uroku; 3. Sposoby ochrony dzieci przed urokiem —funkcjonowanie zjawiska w latach siedemdziesiątych XX wieku; 4. Praktyki związane z wykorzystaniem elementóww intensywnym kolorze; 5. Praktyki o charakterze izolacyjnym; 6.Praktyki związane z wykorzystaniem przedmiotówsakralnych i gestów wotywnych; 7. Praktyki związane z odwracaniem odzieży na lewą stronę; 8. Praktyki związane z użyciem nieczystości; 9. Pozostałe praktyki; 10. Podsumowanie"}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego}, language={polski}, abstract={Główny przedmiot artykułu stanowią praktyki o charakterze magicznym mające na celu ochronę nowonarodzonego dziecka przed urokiem. Publikacja składa się z 4 części. Pierwsza przedstawia technikę służącą badaniu działań magicznych, druga przybliża poglądy ludności z terenów wiejskich na temat uroku, trzecia stanowi analizę żywotności praktyk ochronnych przed urokiem w latach 70. XX wieku, zaś kolejne poświęcone są analizie materiałów pod kątem konkretnych rodzajów działań. Artykuł kończy się podsumowaniem zawierającym wnioski z przeprowadzonych przez autorkę studiów nad działaniami magicznymi pojawiającymi się po narodzeniu dziecka. Badania zrealizowane zostały w latach 70. XX wieku na przedstawicielach 338 polskich wsi na podstawie kwestionariusza-notatnika Zwyczaje, obrzędy i wierzenia urodzinowe (red. J. Gajek).}, type={artykuł}, title={"Żywotność praktyk magicznych na przykładzie sposobów ochrony dzieci przed urokiem (przygotowano z materiałów <>)"}, keywords={praktyki, magia, obrzędowość narodzinowa, wieś, analiza kartograficzna, kwestionariusz wywiadu}, }